Úzkostné poruchy u dětí a mládeže
Akreditované programy a jejich názvy:
Úzkost a práce pedagoga s úzkostným dítětem v mateřské a základní škole Akreditace MSMT - 989/2019-1-139
Úzkostné poruchy u dětí a mládeže - úvod do problematiky Akreditace MPSV A- 2019/1194-SP/PC/PP
Úzkostné poruchy u dětí a mládeže Akreditace MV - AK/PV - 67/2020
Lektor: Mgr. Daniel Kubín , Mgr. Zuzana Acar Jarošová
Cílem je seznámit účastníky s problematikou úzkosti s akcentem na jednotlivá vývojová období u dětí a využití adekvátních metod komunikace a výchovného působení. Účastníci kurzu porozumí příčinám úzkosti a umí je vymezit oproti strachu a jiným psychologickým fenoménům. Naučí se na základě dostupných informací a spolupráce s odborníky navrhnout plán péče o dítě s úzkostnou poruchou a dovede volit vhodné postupy adekvátní věku dítěte. Umí se obrátit na vhodné odborníky, kteří mu pomohou při podpoře úzkostného dítěte. Získá základní orientaci o vhodných terapeutických postupech uplatňovaných při práci s úzkostným dítětem, které mu umožní pochopit terapii, kterou dané dítě využívá, a sladit příslušně své přístupy s plánem péče.
Obsah:
-
1) Úzkost a její znaky
- Vymezení úzkosti a její charakteristika.
- Úzkost vs. strach – zásadní rozdíly
- Úzkostné stavy – panická porucha, úzkostná porucha, generalizovaná úzkostná porucha.
- Úzkost jako projev jiných onemocnění
- Dissociativní poruchy v dětském věku
2) Úzkost a trauma
- Úzkost a trauma (problematika dětí z nevhodného sociálního zázemí, dětí v ústavní výchově).
- Úzkost a její prožívání v jednotlivých vývojových obdobích
- Vhodné terapeutické přístupy a směry pracující s úzkostí.
- Multidisciplinární spolupráce při podpoře dětí s úzkostnými poruchami
3) Komunikace a výchovné postupy u dětí s úzkostí
- Práce na konkrétních kazuistikách – vyhledávání možných příčin úzkosti.
- Plán práce s úzkostným dítětem – stanovení jednotlivých kroků.
- Postup při práci s úzkostným dítětem – komunikace, dlouhodobá práce, krizová intervence.
- Vytvoření modelu vhodné péče o úzkostné dítě v závislosti na individuálním případu
4) Vývojová specifika při práci s dítětem s úzkostí. Shrnutí
- Přístup k dítěti v předškolním období
- Přístup k dítěti v mladším školním období
- Přístup k dítěti ve starším školním období
- Úzkost v období adolescence, rané dospělosti
- Spolupráce s rodinou