Zásady vedení profesionálního rozhovoru s dítětem
Názvy kurzu podle akreditací:
- Jak vést profesionální rozhovor s dítětem
- Zásady vedení profesionálního rozhovoru s dítětem - úvod do problematiky A2023/0533-SP/PC (online) 8 vyučovacích hodin
- Lektor: PhDr. Lenka Průšová, PhD, Mgr. Tomáš Řezníček
- Účastníci kurzu se seznámí se základními principy vedení efektivního rozhovoru s dítětem v konfliktní nebo zátěžové situaci s cílem zjistit maximum informací potřebných pro řešení, zajištění bezpečí dítěte a doprovázení dítěte během řešení krizových situací. Na pozadí poznatků vývojové psychologie si osvojí vnímání věkových zvláštností dětí (4 – 12 let) a rozdílů mezi dívkami a chlapci, které ovlivňují realizaci rozhovorů s dětmi. Seznámí se zásadami vedení rozhovoru, organizačními podmínkami a metakomunikativními principy, vytvářením struktury rozhovoru, technikami kladení otázek a rolí emocí a řečí těla. Na konkrétních kazuistikách se seznámí se způsoby vedení rozhovoru s dětmi v odlišných věkových skupinách
Obsah:
- Psychosociální vývoj dětí od 4 -12 let v oblasti vnímání, prožívání a komunikace.
- Zásady vedení profesionálního rozhovoru: Organizační podmínky. Respekt a skromnost. Zásady metakomunikace. Komplikace vedení rozhovoru: odbornost a rozdílné zájmy účastníků rozhovoru. Loajalita. Jazyková zdatnost a uzavřenost. Přenos a protipřenos. Zvládání stresu u dětí.
- Techniky vedení rozhovoru: struktura rozhovoru a fáze: úvodní a zahajovací otázky, jádro rozhovoru, zakončení. Typy otázek.
- Aktivní naslouchání. Prožívání. Řeč těla.
- Vedení rozhovoru podle věku 4 – 6 let.
- Vedení rozhovoru podle věku 6 – 8 let.
- Vedení rozhovoru podle věku 8 – 10 let.
- Vedení rozhovoru podle věku 10 –12 let.
- Ukázky cvičení k aktivnímu naslouchání a kladení otázek.