Manipulativní techniky v komunikaci a jak se jim ubránit - úvod do problematiky
Manipulativní techniky v komunikaci a jak se jim ubránit - úvod do problematiky (8 hodin)
MPSV - A2019/1273-SP/PC/PP
a MV v přípravě
akreditace MŠMT -989/2019-1-139
Lektoři: Mgr. Michal Žmolík
Jak se ubránit manipulativním technikám ve verbální komunikaci ? Prostřednictvím příkladů a modelových situací manipulativních technik pochopí cíle jednání, které „hýbají“ jimi i druhými lidmi při nezdravé komunikaci. Na praktických ukázkách si ujasní možnosti, jak manipulaci a manipulátora rozpoznat, jak na ni reagovat a jak se jí účinně bránit. Kurz posílí reflektivní praxi odborníků a jejich schopnost identifikovat nezdravé strategie jak u sebe, tak ve svém okolí.
- Definice pojmu manipulace. Typologie manipulátora: zastrašovatel, trpitel, tazatel a pozorovatel.
- Vybrané techniky manipulace podle jejich cílů: Odvrácení pozornosti od negativních jevů nebo něčí zodpovědnosti/viny. Vzbuzování pochybností. Získat nad někým kontrolu. Někoho oklamat. Někoho k sobě připoutat. Někoho podvést. Někoho znejistit. Někomu uškodit. Projevit moc. Přimět někoho k tomu, aby jednal proti svým zájmům. Přimět někoho k tomu, aby pociťovat sympatie. Udělat na někoho dojem. Udělat pro někoho něco dobrého. Ukolébat někoho v nejistotě. Uvést někoho do určité nálady. Vyvolat v někom agresi.
- Jak rozpoznat manipulátora. Znaky manipulátora. Typické jednání a neverbální chování. Typologie manipulátora: Sympatický, okouzlující, vzdělaný, nesmělý, diktátor. Alternativně: Diktátor, Chudáček, Počtář, Poslední spravedlivý, Břečťan, Obětavec, Drsňák, Opatrovatel, Mafián.
- Nástroje manipulace. Omezování svobody myšlení (tak to bylo, je a bude), neustálé změny pravidel chování, hodnocení výkonu žáka a jejich zdůvodňování, lichocení vybraným lidem, blokování přístupu k informacím nebo jejich zatajování, vytváření nezdravé soutěživosti, vzbuzování falešného dojmu svobodné volby, odkazování na tlak skupiny při porušování pravidel, odkazování na autority a vyvolávání pocitu viny.
- Obranné techniky: Kontramanipulace: zamlžování, ignorování problému, odvedení pozornosti, vyzařování sebejistoty, odklonění problému jinam nebo na útočníka. Zásady: odstup, časový prostor, úsporná a opožděná reakce. Příklady asertivních technik. Umět říkat ne. Nikdy neřešit problém před celou třídou. Odvést konflikt jinam.
- Manipulativní jednání a chování rodičů, dětí, klientů a kolegů. Aplikace kontramanipulativních technik.